مقدمه:
دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی با هدف ارتقاء کیفی آموزش علوم پایه و بالینی و به منظور بالا بردن سطح دانش و کارآیی اعضاء هیئت علمی و دانشجویان دانشکده براساس نیاز های جامعه فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ آغاز نموده است و در راستای اهداف مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد فعالیت می نماید.
رسالت دفتر توسعه آموزش ( EDO ) دانشکده پزشکی
ارتقاء سطح آموزش از طریق توانمندسازی اعضاء هیات علمی به دانش نوین آموزش، برنامه ریزی آموزشی و نظارت بر اجرای برنامه ها و اصلاحات آموزشی، بهبود اجرای ارزشیابی آموزشی، انجام پژوهش در آموزش و نیاز سنجی و استفاده از نظرات اعضاء هیات علمی و دانشجویان علاقمند به آموزش
اهداف
۱- توانمند سازی اعضاء هیات علمی به دانش نوین آموزش
۲- مشارکت در برنامه ریزی و اصلاحات آموزشی
۳- تشویق و ترغیب اعضاء هیات علمی به انجام پژوهش در آموزش
۴- بهبود و اجرای ارزشیابی آموزشی
۵- تشکیل و گسترش دوره های اموزش اساتید براساس نیاز سنجی با همکاری EDC
۶- استفاده از مشارکت علمی اعضائ هیات علمی و دانشجویان علاقمند به آموزش
شرح وظایف
۱. نقش فعال در ارائه مشاوره در زمینه اجرای طرحهای پژوهشی در حوزه آموزش و اجرای روشهای نوین آموزش و ارزشیابی به منظور توسعه کیفی فرایند یاددهی و یادگیری ایفا نماید.
۲. در برگزاری کارگاههای توانمندسازی اعضای هیأت علمی که توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش طراحی شدهاند، و یا توسط مرکز توسعه پیشنهاد شده و مورد تایید مرکز مطالعات و توسعه آموزش قرار گرفته، با استفاده از امکانات دانشکده متبوع مشارکت نماید.
۳. در پایان هر ترم تحصیلی، سؤالات امتحانی اعضای هیأت علمی دانشکده متبوع را جمعآوری و با کمک کمیته بررسی آزمون های علوم پایه و بالینی بر اساس فرمهای ارزیابی صوری تدوین شده مورد ارزیابی قرار داده و نتایج را حداکثر تا یک ماه بعد از پایان امتحانات به اعضای هیأت علمی به صورت محرمانه گزارش داده و گزارش نهایی آن را به مسئولین دانشگاه و EDC ارائه نمایند.
۴. طرح درسهای تدوین شده توسط اعضای محترم هیأت علمی را حداکثر تا یک ماه از آغاز نیم سال تحصیلی جمعآوری نموده و با کمک اعضای دفتر توسعه بر اساس فرم بررسی تدوین شده توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش مورد بررسی قرار داده و نتایج را تا حداکثر یک ماه پس از آغاز نیم سال تحصیلی به اعضای محترم هیأت علمی گزارش داده و گزارش نهایی آن را به مسئولین دانشگاه و EDC ارائه نمایند.
۵. بر Skill Lab دانشکده نظارت نماید.
۶. شاخه دانشجویی را تشکیل داده و بر فعالیت های ان نظارت مستقیم داشته باشد.
۷. نقش فعال در ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی دانشکده بر اساس میزان مشارکت در توسعه کیفیت آموزش ایفا نماید.
۸. طراحی و نظارت بر ارزشیابی های آموزشی در دانشکده و پیشنهادات اجرایی و اصلاحی به EDC و شورای آموزش دانشکده را انجام دهد.
۹. اصلاحات آموزشی در محتوا ی برنامه های آموزشی و شیوه های تدریس را هدایت نماید.
۱۰. نیاز های آموزشی اعضاء هیات علمی در حیطه های مختلف را بررسی نماید.
۱۱. با EDC جهت طراحی و اجرای دوره های آموزشی در زمینه های مختلف مانند مهارت های تدریس، تحقیق و ارزیابی همکاری نماید.
۱۲. اولویت های پژوهش در آموزش را بررسی نموده و در طراحی و اجرای این پژوهشها مشارکت نماید.
۱۳. از مشارکت و نظرات گروههای اموزشی و دانشجویان در ارتقاء سطح آموزش استفاده نماید.