مقدمه:

دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی با هدف ارتقاء کیفی آموزش علوم پایه و بالینی و به منظور بالا بردن سطح دانش و کارآیی اعضاء هیئت علمی و دانشجویان دانشکده براساس نیاز های جامعه فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ آغاز نموده است و در راستای اهداف مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد فعالیت می نماید.

 

رسالت دفتر توسعه آموزش ( EDO ) دانشکده پزشکی

ارتقاء سطح آموزش از طریق توانمندسازی اعضاء هیات علمی به دانش نوین آموزش، برنامه ریزی آموزشی و نظارت بر اجرای برنامه ها و اصلاحات آموزشی، بهبود اجرای ارزشیابی آموزشی، انجام پژوهش در آموزش و نیاز سنجی و استفاده از نظرات اعضاء هیات علمی و دانشجویان علاقمند به آموزش

اهداف

۱-        توانمند سازی اعضاء هیات علمی به دانش نوین آموزش

۲-        مشارکت در برنامه ریزی و اصلاحات آموزشی

۳-        تشویق و ترغیب اعضاء هیات علمی به انجام پژوهش در آموزش

۴-        بهبود و اجرای ارزشیابی آموزشی

۵-        تشکیل و گسترش دوره های اموزش اساتید براساس نیاز سنجی با همکاری EDC

۶- استفاده از مشارکت علمی اعضائ هیات علمی و دانشجویان علاقمند به آموزش

 

شرح وظایف

۱.          نقش فعال در ارائه مشاوره در زمینه اجرای طرح­های پژوهشی در حوزه آموزش و اجرای روش­های نوین آموزش و ارزشیابی به منظور توسعه کیفی فرایند یاددهی و یادگیری ایفا نماید.

۲.          در برگزاری کارگاه­های توانمندسازی اعضای هیأت علمی که توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش طراحی شده­اند، و یا توسط مرکز توسعه پیشنهاد شده و مورد تایید مرکز مطالعات و توسعه آموزش قرار گرفته، با استفاده از امکانات دانشکده متبوع مشارکت نماید.

۳.          در پایان هر ترم تحصیلی، سؤالات امتحانی اعضای هیأت علمی دانشکده متبوع را جمع­آوری و با کمک کمیته بررسی آزمون های علوم پایه و بالینی بر اساس فرم­های ارزیابی صوری تدوین شده مورد ارزیابی قرار داده و نتایج را حداکثر تا یک ماه بعد از پایان امتحانات به اعضای هیأت علمی به صورت محرمانه گزارش داده و گزارش نهایی آن را به مسئولین دانشگاه و EDC ارائه نمایند.

۴.          طرح درس­های تدوین شده توسط اعضای محترم هیأت علمی را حداکثر تا یک ماه از آغاز نیم سال تحصیلی جمع­آوری نموده و با کمک اعضای دفتر توسعه بر اساس فرم بررسی تدوین شده توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش مورد بررسی قرار داده و نتایج را تا حداکثر یک ماه پس از آغاز نیم سال تحصیلی به اعضای محترم هیأت علمی گزارش داده و گزارش نهایی آن را به مسئولین دانشگاه و EDC ارائه نمایند.

۵.          بر Skill Lab دانشکده نظارت نماید.

۶.          شاخه دانشجویی را تشکیل داده و بر فعالیت های ان نظارت مستقیم داشته باشد.

۷.           نقش فعال در ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی دانشکده بر اساس میزان مشارکت در توسعه کیفیت آموزش ایفا نماید.

۸.          طراحی و نظارت بر ارزشیابی های آموزشی در دانشکده و پیشنهادات اجرایی و اصلاحی به EDC و شورای آموزش دانشکده را انجام دهد.

۹.          اصلاحات آموزشی در محتوا ی برنامه های آموزشی و شیوه های تدریس را هدایت نماید.

۱۰.     نیاز های آموزشی اعضاء هیات علمی در حیطه های مختلف را بررسی نماید.

۱۱.      با  EDC جهت طراحی و اجرای دوره های آموزشی در زمینه های مختلف مانند مهارت های تدریس، تحقیق و ارزیابی همکاری نماید.

۱۲.     اولویت های پژوهش در آموزش را بررسی نموده و در طراحی و اجرای این پژوهشها مشارکت نماید.

۱۳.     از مشارکت و نظرات گروههای اموزشی و دانشجویان در ارتقاء سطح آموزش استفاده نماید.